این مقاله به عنوان راهنمای جامع تولید پوشاک و ایجاد تولیدی لباس محسوب می‌شود. از راه‌اندازی و اصول تولیدی لباس تا مدیریت، توسعه و بازار با شما خواهیم بود و منابع مفیدی را در اختیار شما قرار خواهیم داد، سپس به سراغ نکات مهمی که در راه اندازی یک تولیدی لباس باید رعایت کنید میرویم، پس همراه ما باشید …

یه تکونی به خودت بده؛ چون هیچ کس اینکارو برات نمیکنه!

مراحل کلی و لازمه‌های تولید لباس

اولین حرکت در ابتدا این است که با خود تکلیفتان را روشن کنید: چرا می‌خواهید تولیدی پوشاک راه بیاندازید؟ برای موفقیت در کار تولید پوشاک نباید ملاک اولتان درآمدزایی باشد، زیرا در این صورت، شاید نتوانید چنانکه باید و شاید در این مسیر موفق شوید و پیشرفت کنید. تولید پوشاک دارای فراز و نشیب‌های فراوان و لازمه‌ی آن صبر و بردباری است و پیش از هر چیزی به علاقه و حوصله نیاز دارد. پیشنهاد می‌کنیم در اول کار حتی به فکر زیان نیز باشید و خود را برای مقابله با مشکلات آماده کنید.

 

موارد مقدماتی برای راه‌اندازی تولید پوشاک به صورت کلی

  1. مشخص کردن هدف راه اندازی تولیدی پوشاک
  2. برنامه ریزی و تحقیق
  3. تهیه مکان، دستگاه و لوازم مناسب
  4. اخذ جواز کسب از اتحادیه
  5. جذب نیرو
  6. الگو، برش و نمونه‌گیری
  7. تهیه‌ی مواد اولیه
  8. بازاریابی

اولین مرحله در راه اندازی تولیدی لباس، مشخص کردن هدف است. فردی که می خواهد اقدام به راه اندازی تولیدی لباس کند اول از همه باید از خود بپرسد که به چه علت می خواهد تولیدی لباس راه اندازی کند؟

اگر پاسخ این سوال تنها درآمدزایی در این حرفه باشد این بدین معناست که این فرد به حرفه ی تولیدی لباس علاقه ی چندانی ندارد و همین مسئله می تواند در ابتدای راه برای او مشکل ایجاد کند زیرا اگر تنها هدف از راه اندازی تولیدی لباس درآمدزایی باشد ممکن است آن چنان که باید در این مسیر پیشرفت نکند.

 

2 – برنامه ریزی و تحقیق

پس از این که هدف خود از راه اندازی تولیدی لباس را مشخص کردید و زیان های احتمالی را پیش بینی کردید. حال وقت آن است که برای ورود به این حوزه برنامه ریزی کنید. آیا در هنگام راه اندازی تولیدی لباس می خواهید برند خود را داشته باشید یا از مشتری سفارش قبول کنید؟

به شما توصیه می کنیم که هر دوی این کارها را انجام دهید به این صورت که می توانید در ابتدای کار خود سفارش از مشتری قبول کنید بعد به تدریج با پیشرفت در کار خود می توانید برند خود را وارد بازار کنید.

اما نکته ی دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که با توجه به این پوشاک شامل پوشاک زنانه، بچگانه، مردانه و .. می شود باید مشخص کنید که برندی که قصد دارید از آن در بازار استفاده کنید می خواهد چه نوع پوشاکی تولید کند آیا پوشاکی که می خواهد تولید کند بچگانه است؟ ایا تصمیم به تولید پوشاک زنانه دارید؟

 

 

3 – مکان ، شرط مهم شروع تولیدی لباس

در زمان اجرایی کردن این فعالیت ، مواردی گریبان گیرتان خواهید شد که تصور نمی کردید اهمیت زیادی داشته باشد. مکان یک کارگاه تولیدی هم نظیر این موارد می باشد که باید با دقت و توجه خاصی به آن نگاه کرد. مثلا یک تولیدی که از هم صنفان و بازار کار خود دور است، هیچ گاه نباید انتظار زیادی از کارگاه و مشتریان خود داشته باشد. دوستانی بودند که پس از تغییر مکان به یک نقطه دورتر و نا مناسب ، با شکست در ادامه فعالیت مواجه شدند. برخی از نکاتی که در انتخاب مکان باید در نظر داشت بدین شرح می باشد:

  • سعی کنید در مکانی را انتخاب نمایید که به هم صنفان شما نزدیک باشد. (دلایل فراوان)
  • مکان شما دارای آدرس سهل برای مراجعه داشته باشد
  • مکانی را انتخاب نمایید که بدانید ماندگاریتان در آنجا زیاد است (تغییر مکان بسیار مضر است)
  • تامین مواد و حمل و نقل کالا را در انتخاب های مکانتان مورد تحلیل قرار دهید.
  • نیروی مجرب هر محله ای ، یکی از موارد مهم انتخاب آن محل می باشد.
  • از مکان های دارای مجوز استفاده نمایید تا از خیلی مشکلات واکسینه شوید.
  • ایمنی مکان هم مساله ی مهمی میباشد

4 – اخذ جواز های مرتبط

5 – جذب نیرو

کیفیت ، هزینه ، پیشرفت و آیتم های زیاد دیگر رابطه مستقیم با نیروها و کاگران یک کارگاه دارند. پس اگر خواهان پیشرفت هستید به چند نکته زیر توجه کنید:

  • از نیروهای پرتجربه استفاده کنید . با جذب کارآموز موقعیت کسب خود را به مخاطره نیاندازید.
  • دلسوز بودن یک نیرو اهمیت ویژه ای دارد.
  • یک خیاط باید دارای شرایطی همچون سلیقه ، ابتکار، هنر و .. باشد تا در مراحل نظارت ،آسودگی بیشتری داشته باشید.
  • از جذب نیروهای پرحاشیه بپرهیزید هرچند شرایط خوبی داشته باشند.
  • بهترین نوع محاسبه حق الزحمه ، اجرت در ازای دوخت می باشد.
  • در جذب نیرو عجله نکنید و بهترین ها را از لحاظ قیمتی و کیفیتی دستچین کنید.

 

 

6 – الگو، برش و نمونه گیری

و برش از موارد مهم تولیدی پوشاک است و تاثیر بسیاری در فروش دارد. الگوها می‌توانند توسط برشکاران پرتجربه از روی یک نمونه لباس کپی شوند، همچنین می توان از الگوهای آماده یا طراحان الگو بهره گرفت.

7 – تهیه موارد اولیه و موارد مورد نیاز کارگاه کوچک

برای یک تولیدی کوچک به ۳ الی ۴ چرخ خیاطی احتیاج دارید که شامل انواع زیر می‌شود: میز برش، راسته‌دوز، میان‌دوز، زیگزال. برای تکمیل فرایند تولید کارگاه‌های خیاطی کوچک، اماکن خدمات تولید زیادی وجود دارد که می‌توانند عملیاتی همچون دکمه مادگی، گلدوزی، بخار، بسته‌بندی و غیره را انجام دهند.

لوازم و ماشین آلات

هر نوع تولید در این عرصه ، دارای لوازم و ماشین آلات مخصوص خود می باشد . در اینجابرخی از  لوازم کلی و متناسب با دوخت تریکو را برایتان بازگو می کنیم:

 

چند وسیله عمومی و غیر تخصصی
  • میز برش (ابعاد آن به نوع تولید و گستردگی کار شما بستگی دارد که اگر دارای رول نگهدارنده طاقه ی پارچه باشد بهتر است)
  • میز یا دستگاه اتو
  • میز و تجهیزات میان کاری مانند قیچی مخصوص و قلاب
  • لوازم برش مانند قیچی برقی (متناسب با نوع و حجم کار)
  • در صورت علاقه مندی می توانید از سبد های مخصوص جهت جمع آوری کالاها استفاده کنید.
  • در صورت نیاز : میز بسته بندی و تکمیل

 

برخی از وسایل تخصصی
  • چرخ راسته دوز
  • چرخ میان دوز
  • چرخ زیگزال
  • و در صورت نیاز :
  • چرخ دکمه و مادگی
  • نواردوز

8 – مشتری و بازار کار

همانطور که در مقالات قبل به آن اشاره کردم ، سیر تولید به دو نحو سفارشی یا تولید برند خود انجام پذیر است . و اینکه بسیاری از تولیدی ها برای مقابله با شرایط سخت هر دو راه را در برنامه خود می گنجانند. سعی کنید رشته کاری خود را تخصصی تر کنید و در تولید خود فراتر از دو فصل نروید

البته خیلی از تولیدی ها روند چهار فصل را در پیش می گیرند که با مشکلی مواجه نشدند. ولی خب تخصصی تر بودن تولید مزایایی دارد که در طول انجام فعالیت خود متوجه خواهید شد. اگر گستردگی کار شما بالاست ، گنجاندن دوخت چهارفصل ممکن است برتری داشته باشد. از سفارش کار نترسید معمولا افراد سفارش دهنده ای که در سطح بالایی فعالیت دارند ، سفارشات یک فصل را در طول سال به شما خواهند داد. مثلا برخی از دوستان ما در طول سال مشغول به دوخت لباس های زمستانه هستند و در زمان مشخصی ، تمامی تولیدات خود را به فروش می رسانند.

سعی کنید برای جذب مشتری یا سفارش دهنده به دو مقوله قیمت و کیفیت ، توجه ویژه ای داشته باشید. رقیبان و هم صنفانی هم دارید که در اولویت های مشتری های شما هستند و در صورت نارضایتی از شما روی برمیگردانند به غیر از آن اصطلاحی که عمده فروشان استفاده میکنند این است : (جنس خوب روی زمین نمی ماند)

اگر برای برند خود تولید می کنید ، حتما مطالعه علمی و دقیقی روی بازار داشته باشید تا طبق نیاز و سلیقه بازار به تولید ادامه دهید. این یک بحث کاملا علمی و آماری می باشد که در هر منطقه ای مخصوصا ایران ، دارای تغییرات زیاد و مشکل سازیست که با یک تحلیل درست می توانید از آن به نفع خود استفاده نمایید.

نکات مهم در رابطه با ایجاد تولیدی لباس

  1. دانش خود را در زمینه‌ی پارچه و مواد اولیه بالا ببرید.
  2. بازار کار تولید پوشاک خود را مورد بررسی قرار داده و راه‌های فروش یا سفارش را بیابید.
  3. ارتباطات خود را در این زمینه افزایش دهید و با افراد بیشتری آشنا شوید.
  4. در همان به حساب و کتاب ابتدای مسیر اهمیت دهید تا با مشکلات عدیده مواجه نشوید.
  5. خط تولید را به نحوی بچینید که در وظایف نیروها تداخل ایجاد نشود.

عملکرد تولیدیهای پوشاک به دو دسته تقسیم می‌شود:

  1. تولید سفارشی (مزدی‌دوزی): بازاریابی آن معمولا قبل از جذب نیرو و کلید موفقیت آن در گسترش ارتباطات است.
  2. تولید و فروش مستقل: نیاز به سرمایه‌گذاری، شناخت بازار و ارتباط با عمده‌فروشان دارد.

ایجاد تولیدی لباس کوچک

ابتدا روش آسانی را در رابطه با ایجاد تولیدی لباس کوچک، مورد بررسی قرار می‌دهیم. این روش برای کارگاه خیاطی با تولیداتی که نیازمند دستگاه‌های مخصوص نیستند، مناسب است و می‌توان با این روش، دوزندگی کوچکی را راه‌اندازی کرد.

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل شما را با پیش نیازهای تولیدی پوشاک  آشنا کنیم. مقالات دیگر و تخصصی ما در این حوزه را از دست ندید.

زمانی که بخواهید یک کارگاه تولیدی پوشاک راه بیاندازید به غیر از وقت گیر بودن اینکار مشکلاتی همچون صرف هزینه بالا و نداشتن صرفه اقتصادی را هم به همراه دارد. پول آب، برق ،گاز ، خیاط، کارگر، اجاره و … جزوی از هزینه های لاینفک  این فعالیت است.

در نظر داشته باشید که ممکن است هیچ سفارشی نتوانید بگیرید یا کالاهای تولیدی خود را نتوانید به فروش برسانید. این مشکلات ،چه بخواهید چه نخواهید ، با این فعالیت گره خورده است.

ما برای شما راه حل ساده ای داریم. راه حلی به صرفه و کم ریسک تر!

در زمان برپا کردن کارگاه طراحی لباس، مواردی گریبان گیرتان خواهید شد که تصور نمی کردید اهمیت زیادی داشته باشد. یکی از مهم ترین آن ها مکان یک کارگاه تولیدی پوشاک است که باید به آن توجه کنید.

در عرصه تولیدی پوشاک، کارگاه های بسیاری راه اندازی شده. کارگاه هایی مجهز و با تجربه بالا. اکثر این کارگاه ها راغب به مزدی دوزی می باشند. شما برای تولید محصولاتتان کافیست طرح و مدل مورد نظر خود را همراه با پارچه انتخاب نموده و ادامه کار را بعلاوه سختی های موجود، به مسئول کارگاه بسپارید. در این صورت نه احتیاج به صرف هزینه ی بالاست نه وقت خود را تلف می کنید.

شرایط کارگاه مناسب تولیدی پوشاک

برای انتخاب کارگاه تولیدی پوشاک باید توجه داشته باشید که شرایط لازم برای کار شما را داشته باشد. کارگاهی انتخاب کنید که منصف باشد و دوخت کارگاه، باید کیفیت مورد نظر شما را داشته باشد.

پیدا کردن کارگاه مناسب

نگران نباشید! برای پیدا کردن کارگاه مناسب تولیدی پوشاک لازم به صرف وقت زیاد نیست. لاین جدید گروه روچی تحت عنوان “روچی اسمارت” کارخانه تولیدی انواع لباس به وسعت ایران است. این کارگاه ها با سودی منصفانه ، کالاهای شما را با کیفیتی بی نظیر تولید می کنند. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.